Jumaat, 10 April 2009

KETIKA DAN KALIMAT

Nama aku, Nur Asikin Binti Abdul Hadi. Aku adalah pelajar Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi di UPM. Kat sini aku ambik kursus Kesusasteraan Melayu (major sastera dengan minor bahasa Melayu). Subjek Kesusasteraan dalam Multimedia dan Bahasa dalam Multimedia ni adalah subjek wajib bagi major dan minor aku. Mula-mula masa nak daftar untuk kedua-dua subjek ni, aku terfikir jugak apakah relevannya multimedia dengan Sastera dan bahasa ni. Masa masuk kelas mula-mula dulupun aku dah rasa bosan dengan subjek ni. Dahla susah banyak keja lak tu, tambah-tambah pensyarahnya pula agak tegasla sedikit. Tak leh datang lambat ke kelas. Tapi jangkaan aku semuanya salah sebab:

“Kesusasteraan dalam multimedia dengan bahasa dalam dalam multimedia” itulah subjek yang banyak mengajar aku tentang dunia perkomputeran. Ya, daripada seorang yang boleh dikatakan tidak tahu apa-apa tentang komputer (tak pandai nak buat laman web, tak tahupun apa itu asas grafik dan kepentingannya, tak tahu cam ne nak buat blog dan lain-lain lagi) aku sekarang dah pandai nak buat semua tu dah. Kalau setakat nak ajar budak-budak sekolah, aku dah kira pas la nak ajar mereka nanti…huhuhu… tu semua berkat tunjuk ajar dari Dr. Nor Maliza ngan Cik Alia la yang buat aku jadi pandai semua ni. Terima kasih Dr dan Cik Alia sebab sudi ajar saya yang tak pandai ni…

Mula-mula aku rasa bosan gak ngan subjek ni, banyak keja nak kena buat, datang kelas pula kena awal, kalau datang lambat sikit…hmm…mesti kena denda dek Dr. tersayang…pas tu kena wat keja dalam kumpulan lak tu, dahla masa yang diberi untuk wat keja sekejap je..tension jugak rasanya…hahaha… tapi, bila difikir-fikirkan balik memang wajar apa yang Dr. lakukan itu. Masa keja nantipun perkara yang sama tetap aku lalui juga.

Sebenarnya pada semester lepaspun memang aku dah pernah ambik kedua-dua subjek ni tapi sayang aku tak sempat nak habiskan pembelajaran subjek ni sampai ke peperiksaan akhir. Jadi semester ni aku terpaksa ambik sekali lagi la subjek yang sama. Upppss, aku ambik subjek ni sekali lagipun bukan sebab aku gagal masa peperiksaan akhir dulu tapi sebab aku sakit.

Tanggal 1 ramadhan lepas, segalanya bermula. Aku di uji dengan ujian yang ku kira agak berat jugalah untuk aku hadapi dan kesannya masih aku rasai sehingga sekarang. Hampir sebulan aku terlantar kat Hospital Serdang. Alkisahnya bermula begini, pada 28 Ogos 2008 bersamaan hari khamis selepas kelas Kesusasteraan Multimedia lebih kurang jam 12.30, aku telah ke Pusat Kesihatan Universiti (PK UPM) untuk memeriksa dan mengambil ubat kerana pada masa itu aku mengalami demam, selsema dan sakit mata.
Seperti biasa, mula-mula sampai kat Pusat Kesihatan tu, aku mengambil nombor dan menunggu giliran untuk di panggil berjumpa doktor. Masa tu aku dikehendaki masuk ke bilik yang bernombor 11 dan doktor yang ditugaskan memeriksa aku pada masa itu ialah doktor Aung Tan. Banyak ubat yang dia berikan pada aku, tapi untuk sakit mata aku hanya diberi ubat tahan sakit iaitu poston sahaja, bukannya ubat titik yang biasa diberikan pada setiap orang yang mengalami sakit mata. Doktor menasihatkan aku agar menghabiskan kesemua ubat tahan sakit yang diberikan itu, jadi aku dengan bersemangatnya dan berazam untuk menghabiskan kesemua ubat yang diberikan tadi.

Namun, selepas sehari aku memakan ubat tersebut, aku merasakan seakan ada perubahan pada badanku iaitu badanku mula ditumbuhi ruam-ruam terutamanya di bahagian pinggang dan ke atas. Keadaan mataku pula pada keesokan harinya iaitu pada 29 Ogos 2008 mulai kabur berserta pendengaranku yang sedikit terjejas selepas itu. Kemudian, aku sekali lagi ke Pusat Kesihatan pada 30 Ogos 2008 kerana bimbang dengan keadaan penglihatanku yang semakin kabur setiap hari dan pada hari itu juga aku sekali lagi berjumpa dengan doktor tersebut. Lantas aku menceritakan tentang masalah yang aku hadapi itu. Sekali lagi dia menasihatkan aku agar menghabiskan ubat tahan sakit tersebut.

Mungkin semuanya dah tertulis untuk aku kot, pas aku makan ubat yang diberikan tu, keadaan kesihatan aku bukan makin baik malah makin teruk. Mata aku masa tu pun memang dah tak nampak kalau nak tengok ape-apepun. Sampaikan nak balas mesej kakak akupun aku tak boleh nak buat. Bila aku dah diam sampai sehari suntuk, kakak aku cuba telefon aku tapi, aku memang tak boleh nak bercakap dengan die, suaraku jadi tersekat kat kerongkong. Pas tu kakak aku tu cuba la telefon member aku, nak Tanya pasal aku ni, tetapi masa tu semua orang balik kampung sebab cuti merdeka, aku tak balik sebab aku nak wat kerja kursus untuk subjek kaedah penyelidikan kesusasteraan.

Masa orang lain tengah sibuk wat kerja tu aku, terpaksa balik kampung sebab abah kesayanganku sakit. Masa tu abah aku di rawat kat hospital Tengku Ampuan Afzan,Kuantan sebab Leukimia. Masa tula kali terakhir aku jumpa dia sebab selepas dia dipindahkan ke hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian, keadaan dia makin teruk sehinggalah 25 Julai, abah telah dijemput Ilahi. Sedih sangat masa tu, tapi aku redha dan bersabar sajelah sebab tu qada dan qadar Ilahi, walau aku bersedih macam mana pun, keputusanNya tetap takleh nak ubah dah. Aku mesti kuat, untuk mak dan keluarga aku. Aku tak sanggup dah tengok dierang sedih.

Berbalik pada cerita aku tadi tu, disebabkan risau yang teramat sangat kakak aku, dierang cuba menelefon doktor Aditya iaitu salah seorang doktor yang merupakan kenalan kepada doktor aku. Aku ni ada penyakit iaitu thalasemia, sejak kecik lagi aku dapat sakit ni. Tapi Alhamdulillah, aku masih lagi mampu untuk belajar sampai ke tahap ni. Pada malam tu jugalah (1 Ogos) aku dimasukkan ke hospital Serdang. Keadaan aku masa tu memang lemah gilerr dan ruam-ruam akibat alahan pada ubat tupun mula pecah-pecah dan mengeluarkan darah. Doktor memang tak dapat nak jamin peratus untuk aku kembali sihat seperti dulu. Alhamdulillah berkat doa keluarga, pensyarah-pensyarahku dan juga kawan-kawan, aku cuba untuk melawan semua ni. Terima kasih pada semua kerana banyak memberikan aku semangat untuk terus hidup...huhuhu… memang doktor kat hospital Serdang pun tak menjangkakan aku masih terus hidup sampai ke arini dan masih sihat lagi walaupun aku masih mendapatkan rawatan lagi untuk kedua-dua mataku.


KERJA KUMPULAN PUN BERMULA
BERGAMBAR DI SEKITAR FAKULTI.

Ok..dah abis cerita pasal aku dan subjek ni. Nie aku nak cerita pulak pasal kerja dalam kumpulan yang perlu aku dan geng-geng buat..yuhuuuu… sesi bergambarpun bermulah… Tugasan nie memerlukankami mengambil seberapa banyak gambar dan gambar perlu dikaitkan dengan peribahasa atau simpulan bahasa. Arahan dah diterima, jadi kami apalagi, mula lah berposing. Pelbagai aksi dan gaya la kami buat. dari memanjat pokok, duduk di tepi longkang, melompat kat tangga, dan macam-macam lagi la kami kena buat untuk memenuhi satu tugasan. Memang seronoklah. Kalau nak harapkan pose menarik untuk sendiri-sendiri memang tak terbuatlah. Malu! Nasib baiklah ada peluang macam nie.. Dapat juga berlakon dengan pelbagai mimik muka. Gambar dah banyak yang diambil tapi macam tak menarik lagilah, sebab pakaian kami tak sesuai nak beraksi dengan lebih mantap lagi. Keputusan sepakat dibuat, kumpulan “ APOLLO”, perghhh..cam name roketpun ade nama kumpulan aku ni, perlu datang fakulti pada hari jumaat untuk bergambar lagi. Dari pagi sampai ke tengah hari jugalah “APOLLO” berposing sakan, konon-konon nak dapatkan shoot yang cantik dan memenuhi asas grafik la, memang cantikpun gambar yang kitarang ambik…uppsss…perasan plak aku nie… Di celah ranting pokok bunga, di atas tembok, , bawah kereta, di atas pokok semuanya dicuba semata-mata nak memberi sentuhan yang terbaik.

MEMBUAT MAJALAH ONLINE (DRAF JE NI)

Tugasan seterusnya kami dikehendaki membuat draf untuk majalah online. Masa tulah bakat-bakat terpendam aku dan rakan-rakan boleh dikesan. Kumpulan aku buat pasal muzik. Majalah online tu perlu dilengkapi dengan ilustrasi dan ada unsur multimedia. Jenuhlah kami memikirkan cara nak siapkan tugasan ni. Masa berlalu dengan pantas. Aku dan rakan kumpulan yang lain “terpaksa” menjadikan diri kami kreatif. Terus terang aku cakap, kau memang tak pandai melukis. Rasanye kalau doktor tengok lukisan aku tu,hmmm…tergelak doktor pasal tak cantik.hahaha… tapi aku cuba jugak membuktikan aku ni walau tak pandai melukispun boleh la buat keja lukis-melukis jugak walaupun lain jadinye.

KE RUMAH ANAK-ANAK YATIM

Haa…aktiviti ni paling aku suka, dapat pergi ke rumah anak-anak yatim. Bukan ape selama ni tak pernahpun aku jejak kaki ke tempat macam tu, dapat merasa apa yang mereka rasai selama ini. Aku dan kumpulan sepakat memilih Madrasah Anak-anak Yatim dan Tahfiz Quran Hashimiah di Selayang. Nie, aku nak bagitahu pasal malam sebelum hari kejadian tu la, cite yang paling kelakar,hehehe… aku ni kalau nak pergi tempat yang tak biasa aku jejak mulalah rasa serba tak kena. Alkisahnya begini, malam sebelum gi rumah anak-anak yatim tu memang aku tak boleh nak tidur lansung. Huhu... Mungkin terlalu teruja kot nak pergi ke sana, dan macam-macam benda aku fikir dalam kepala. Huh..semuanya pasal kisah sedih-sedih la.

Alhamdulillah esoknya menjelma tiba, seawal pukul 6.00pagi aku dah bangun dah. Seperti biasa aku mandi dan bersolat dulu sebelaum bersiap. Pukul 8.00pagi aku dan kumpulan mula bertolak ke sana. Masa tu aku menaiki kereta bersama Bie (Adila), dan Ain yang lain pergi ngan kereta lain. Hahaha…masa dalam perjalanan ke sana tu kami tersesat sebenarnya tapi, mujurla sampai juga kami disana. Kedatangan kami disambut meriah oleh adik-adik yang menghuni kat situ. Rajin-rajin dierang tu, sampaikan barang yang kami bawa masa tupun beria-ia dierang nak angkat walaupun kami dah melarang dierang berbuat demikian.

Mula-mula melangkah kaki ke teratak yang didiami mereka, hati kitarang tersentuh. Memang kemudahan kat situ tak tersedia dengan baik. Cukup sederhana cara dierang. Makan pun ala kadar sahaja. Dalam hati aku terdetik, betapa mewah dan membazirnya orang lain yang sanggup membuang makanan begitu sahaja, sedangkan dierang nak merasa makanan yang sedap-sedap pun mungkin kena tunggu hari-hari tertentu sahaja.

Adik-adik yang tinggal kat sini semuanya berjumlah 103 orang. Mereka ni anak-anak pelarian ada yang datang dari Burma, Myanmar dan lain-lain lagi. Masalah yang kami hadapi semasa kat sana tak lain dan tak bukan ialah masalah komunikasi, sebab dierang ni jarang yang pandai berbahasa Melayu ataupun Inggeris. Hanya bahasa isyarat sajalah cara yang mudah untuk kami berkomunikasi dengan mereka. yelah, budak-budakkan yang berumur dalam lingkungan lima hingga sembilan tahun sudah tentulah hanya tahu menggunakan bahasa ibunda mereka saja masa bercakap ngan kawan-kawan mereka yang tinggal kat situ. Adik-adik yang berusia dalam lingkungan sepuluh hingga empat belas tahun pun ada yang tak boleh nak bercakap dalam bahasa Melayu.

Wat kerja-kerja amal ni memang menyeronokkanlah, walaupun penat tapi kepenatan tu aku rasakan macam satu perkara yang indah dan rasa macam nak wat lagi je lain kali. Insyaallah… masa kitarang mengajar adik-adik ni, tekun je dierang belajar, semuanya suka bertanya tapi kami kena dapatkan penterjemahlah iaitu adik-adik yang tahu berbahasa Melayu. Dalam kumpulan yang aku bimbing tu ade jugalah dalam lima orang yang pandai berbahasa Melayu. Ade sorang adik tu,aku tak ingat nama dia tapi aku memang tabikla kat dia sebab dia boleh bercakap dalam empat bahasa iaitu Melayu, Cina, Inggeris, dan Burma. Umur die ni dalam tiga tahun. Dia memang seorang yang sempoi dan sporting. Dia cite kat aku die suka nyanyi, pas tu aku suruh la dia nyanyi ape-ape lagu la. Dia memang pandai nyanyi walupun aku tak faham lagu yang dia nyanyi tu tapi suara dia tu memang sedapla, kira setandingla dengan Faizal Tahir tu.

Habis semua aktiviti dijalankan, kitarang menjamu adik-adik tu makan kek. Walaupun setakat merasa je, aku tengok mereka sangat gembira bila dihidangkan dengan makanan macam tu. Pas dierang semua habis makan kitarang sempat la kemas-kemas tempat makan dierang tu, tepat jam lima petang kami meminta diri untuk pulang. Masa nak balik, adik-adik tu dengan penuh disiplin beratur tuk bersalam dengan kami. Macam nak gugur je jantung aku bila tengok mata dierang, penuh dengan pengharapan tuk kami datang kat situ.

Minggu selepasnya, kami kena bentang pasal tugasan yang kami dijalankan ini. Apa lagi, semua ahli kumpulan mula la sibuk nak wat cerita pendek pasal aktiviti yang telah kami jalankan tu. Mula-mula, movie maker yang kami wat tu, tak leh nak buka. Memang cuak la kami masa tu, bukan ape takut tak dapat dapat markah je kalau tak bentang. Tapi nasib baik la, doktor bagi kami peluang untuk bentang aktiviti kat rumah anak-anak yatim tu pada minggu yang berikutnya. Huh…lega rasanya sebab diberi satu lagi peluang.


Cerita tentang amali bersama Cik Alia

Dalam kelas bahasa dalam multimedia dan kesusasteraan dalam multimedia ni, ada kelas amali tau. Amali ni diadakan seminggu sekali dan pengajarnya ialah Cik Alia iaitu pensyarah di KLIUC. Cik Alia ni merupakan bekas pelajar Fakulti Kejuruteraan di Universiti Putra Malaysia. Cik Alia ni sempoi je orangnya. Ramai orang kata dia ni garang tapi bagi aku Cik Alia ni tak de la garang sangat, Cuma dia tegas sedikit dalam bilik kuliah tu. Kalau aku salah atau tak pandai nak buat kerja yang dia suruhpun dia tak pernah marah malah sentiasa memberi tunjuk ajar pada aku.

Membuat power point tentang hal ehwal semasa

Minggu pertama amali bermula Cik Alia suruh kitarang buat power point tentang hal ehwal semasa. Dalam power point ni perlu dimasukkan lagu dan animasi. Sebanyak dua puluh slide perlu kitarang hasilkan dan perlu dibentangkan dalam masa lebih kurang tiga minit sahaja. Tajuk yan g aku pilih untuk pembentangan yang pertama ni ialah peningkatan kadar penceraian di Malaysia. Manakala lagu yang aku masukkan dalam power point ni ialah lagu dari kumpulan Ungu iaitu lagu “Cinta dalam Hati”. Memang sedih la jugak lagu ni sebab ia menceritakan tentang cinta yang terpaksa dipendamkan walaupun seseorang itu terlalu menyintai seseorang yang diminatinya.

Susah jugak nak buat power point ni sebenarnya, walaupun aku dah biasa wat power point yang biasa-biasa tu. Hamper ke pagi jugalah aku mencuba untuk membuatnya. Bab yang nak masukkan lagu tu yang susah sikit sebab kali pertama masa aku buat power point ni lagu jalan sampai slide yang kedua sahaja. Jenuh jugalah aku cuba berfikir cara untuk membuatnya, tapi Alhamdulillah aku berjaya juga merentasi rintangan yang pertama ni.

Membuat kalendar

Tugasan pertama telahpun berjaya aku siapkan. Pas tu menjelmalah pula tugasan kedua iaitu membuat kalendar tahun 2009 dengan menggunakan Adobe Photoshop. Seronok gak wat kalendar ni sebab kita boleh masukkan macam-macam gambar yang kita nak dalam tu kecuali gambar kartun la. Latar belakang calendar pula kita boleh letak yang cun-cun je. Cantik jugak calendar yang aku wat tu, gambar yang paling banyak aku letak dalam kelendar tu gambar anak buah kesaynagan aku la tiga orang semuanya iaitu Akim, Ain dan Aqemi. Gambar aku adelah dalam tujuh hingga lapan keping aku letak sekali ngan kawan-kawan sekelas. Aku suka bila guna Adobe ni gambar-gambar yang kita letak tu kita boleh baiki maksud aku boleh kalau kita nak cerahkan atau nak gelapkan gambar-gambar tu. Nak hilangkan jerawat kat muka pun boleh.hahahah…

Dah siap buat calendar dan Cik Alia pun dah luluskan untuk pergi print, akupun print lah kelendar yang aku watt u. kelendar tu aku print kat kedai Syarikat Perniagaan Serdang, ala kedai yang dekat dengan restoren Bismillah kat Seri Serdang besar. Kos yang perlu dikeluarkan untuk kelendar tu ialah sebanyak rm27.00. kira standart la tu harga die.

Membuat laman web

Ni la kerja yang paling susah nak wat. Nak menangis aku rasa masa wat benda ni. Nasib baik la kawan baik aku tolong ajarkan aku sikit-sikit dan sudi untuk membantu aku masa wat laman web ni. laman web ni dibuta dengan menggunakan software Microsoft frontpage. Ya Allah, Tuhan sajelah yang tahu betapa susahnya nak buat ni sebab kita perlu banyak link kepada apa yang kita nak masukkan tu. Kadang-kadang aku tersalah jugak masa nak link tu. Nak link ke lain aku oergi link kat tempat lain sebab tu lah benda ni tak keluar bila dah klik pada tajuk-tajuk kat indeks tu.

Kat muka depan laman web tu, Cik Alia suruh masukkan sepuluh tajuk besar. Mula-mula sekali tentulah aku letak pasal biodata aku, pas tu barulah aku masukkan apa yang aku rasa sesuai untuk aku masukkan kat laman web tu. Laman web yang aku hasilkan ni, ialah jenis laman web offline. Jadi, orang alin takleh nak baca lah pasal laman web aku ni dan akupun takleh la nak tunjukkan kat semua orang yang aku ni ada laman web. Huhuhu, perasan betul budak sorang ni ye…

Masa Cik Alia nak tengok laman web aku ni, laman web ni pulak buat hal. Tak dapat nak buka la plak. Aku dah risau ni, dah banyak computer aku gunakan semata-mata nak check web aku ni ad eke tak dalam pendrive aku, tapi kehampaan jua yang bertandang dalam hatiku. Memang web aku tu tak dapat nak bukak. Cik Alia pun ade jugak tolong aku untuk buka laman web tu kat computer dia, tapi tulah benda tu tak nak keluar gak. Terpaksa lah aku tunjuk kat Cik Alia pada minggu yang berikutnya.

Huh..lega aku bila diberi peluang sekali lagi oleh Cik Alia tuk tunjukkan web tu. Minggu berikutnya aku tunjukkalah web aku tu pada Cik Alia sekali lagi. Tapi kali ni latar belakang web aku pulak takde. Cik Alia kata mungkin sebab setting kat laptop ngan setting kat pc dalam makmal tu mungkihg berlainan sedikit sebabtu latar belakang web tu hilang. Mujur la animasinya masih ada lagi dalam web tu. Kalau tak tahulah aku nak wat macam mana lagi…


Membuat blog

Tugasan terakhir yang perlu disiapkan dalam kelas amali ialah membuat blog. Tugasan ni memerlukan aku membuat blog yang memuatkan biodata tokoh yang telah ditemubual dan segala pencapaiannya. Untuk tugasan ini aku telah menemu bual Dr. Lim Swee Tin iaitu salah seorang pensyarah kat Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Dr. Lim ni boleh dikatakan seorang penulis yang prolifik la sebab dah banyak dia menghasilkan karya setiap masa. Karya yang terbaru dia buat ialah menerbitkan album lagu-lagu puisi yang termuat dalam album Mencari Indah.

Album ni dia terbitkan sendiri tau, hal ini telah menunjukkan betapa cintanya dia dalam bidang puisi sehingga sanggup mengeluarkan modal sendiri untuk terbitkan album Mencari Indah ni, yang telah memuatkan 12 belas lagu puisi yang dinyanyikan sendiri oleh Dr. Lim.

KULIAH TERAKHIR

Minggu terakhir tuk kelas ni, kitarang tak belajarpun, tapi doktor ade bagi tips la untuk peperiksaan akhir nanti. Kelaspun abis awal ari tu. Alhamdulillah, semester ni aku berjaya menghabiskan kelas dengan gembiranya. Memang aku takkan lupa lah kelas yang best ni. Terima kasih doktor sebab sudi memberikan tunjuk ajar pada saya… .

1 ulasan: